کد مطلب:313854 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

معصوم زادگان (سادات ابوالفضلی و سجادی)
محلات ثلاث (زاوغان، كوشمغان، كدیور) در گوشه ی امنی واقع شده و از قدیم الأیام كمتر مورد هجوم طوایف مختلف، بخصوص خلفای عباسی، قرار گرفته است به همین علت سادات سجادی و اباالفضلی، كه دائما مورد تعقیب عمال



[ صفحه 177]



بنی عباس بوده اند، این نقطه را برای سكونت خود انتخاب كرده و در آنجا به نشر مذهب اسلام پرداخته اند. [1] .

به طوری كه شایع است، در محله ی زاوغان 24 نفر از معصوم زادگان مدفونند كه مدفن برخی از آنها نامعلوم است.

آیةالله علامه آقای شیخ محمدصالح حائری مازندرانی (ره) سه عدد لوح در شرح احوال معصوم زادگان این ناحیه نوشته و در بارگاه آنان نصب نموده اند. از جمله ی ساداتی كه در زاوغان سمنان سكونت اختیار نموده اند، فرزندان عمر اشرف بن علی بن حسین علیه السلام می باشند. كه سلسله ی ایشان را «سادات شرفشاهی» می نامند. گروهی نیز از اعقاب عبدالله اعرج بن حسین اصغر به امام زین العابدین علیه السلام می باشند كه سلسله ی ایشان به «سادات اعرجی» معروف است. همچنین باید از سلسله ی سادات «مرعشی» نام برد كه از اعقاب برادر اعرج حسین بن اصغر و اولاد مرعش بن عبیدالله بن محمد بن حسن بن حسین اصغر بن امام زین العابدین علیه السلام هستند و در بلاد خراسان و شوشتر و اصفهان و مازندران و قزوین منتشر شده اند و میر قوام الدین شهیر به میر بزرگ آملی (متوفی 781 ق) از ایشان است. میر قوام الدین همان شخصیتی است كه سلاطین مرعشیه و قوامیه مازندرانی به وی منسوبند و در آمل آرامگاه عجیبی دارد.

نیز چهار تن از اولاد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و شش تن از اولاد حضرت امام سجاد علیه السلام، در بارگاه علوی نزدیك بارگاه امامزاده اشرف مدفونند. [2] .


[1] سيماي استان سمنان: ج 1، ص 226.

[2] سيماي استان سمنان: ج 1، ص 226.